Saturday, April 12, 2014

Cara rakyat MALAYSIA naik pengangkutan awam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Dah lama rasanya aku tak naik komuter dan LRT. Lebih pantas dan selesa bergerak dengan kereta tersayang ( tak pantas juga kalau jem).

Semalam aku pilih untuk ke suatu tempat dengan komuter. Nervous rasanya sebab tak tahu schedule komuter camne. Sampai aje stesen komuter aku dah nampak ramai yang berpusu keluar dari dalam. Arch! Tak pasti komuter mana yang sampai. Berlarian anak, aku swap Touch and Go dan terlambat juga.

Pandang kiri kanan, tengok Komuter ke Batu Caves akan tibaa jam 1.56pm. Aku segera bertanya seorang gadis di situ.

Baru je lepas kak, katanya.

Eh! Komuter awal 3 minit?? Aku mengeluh. Okay. Terus aku menunggu sehingga 30 minit yang tidaklah lama pun....masa berlalu pantas.

Emm. Komuter ditunggu sampai. Berpusu- pusu semua berkerumun depan pintu masuk komuter. Walaupun hanya tiga orang nak turun. Tak bagi cannnn redahhh je masuk mereka. Yang nak keluar terpaksa tegarkan diri melawan arus.

Sighhhhh.

Malaysian.

Masa aku nak turun mujur takde orang kat stesen Putra. Selamat.

Cuma teringat on the way balik aku interchange ke Pelabuhan Klang di KL Sentral. Memangggggg macam manusia kelaparan berkerumun depan pintu.

Buka je pintu aku jerit sikit.

Excuse me! Bagi orang keluar dulu ya.

Perghh. Masing- masing muka zombi nak masuk. Tidak mendengar arahan. Haha. Geram jugak aku ha.

Kebanyakan terdesak nak rush in until dapatkan piala tempat duduk ekslusif.

Sigh.

Sejujurnya, 90% rakyat Malaysia kurang berhemah dan tak displin naik public transport. Sebolehnyaaa nak sondol masuk tak mau ikut line. Mula2 elok beratur, buka je pintu zassssss macam semut nak dapat gula.

Semut pun masih ikut giliran.


Masih tidak berubah sejak 10 tahun lalu.


Cerita sama juga dengan sesetengah lelaki yang mungkin perlukan cermin mata melihat logo Ladies Coach. Ladies only, strictly no couple, not men.


Susah mungkin nak membentuk displin awam dalam diri rakyat kita. Kalau ada pun, sedikit sangat.


Mari kita bermula dengan diri untuk lebih berdisplin.

Tolong benarkan penumpang dalam komuter turun dulu kemudian kita naik.

Boleh?

Spread the words.

No comments:

Post a Comment