Monday, October 27, 2014

Isu Didikan: CaRut

Simple je topiknya.

Apabila umur semakin meningkat, seharusnya perwatakan dan kata-kata serta kesantunan semakin menjadi lebih berkualiti. Banyaknya pengalaman, asam dan garam kononnya, menjadikan seseorang itu lebih baik.

Mungkinkah sebaliknya?

Saya juga penuh sejarah kelabu kelabu hampir kehitaman dan bermacam dugaan serta kesilapan besar dan kecil. Biasalah. Ini baru namanya kehidupan.

Tetapi, kadang-kadang saya hairan dengan orang-orang yang sudah berkahwin, masih lagi  bercakap lepas, mencarut sesama rakan-rakan dan bergurau kotor dan XXX walaupun dengan rakan berlainan jantina.

SUDAH KAHWIN.

Seandainya bujang atau dara, jika mencarut pun tidak elok dan sekali mencarut tercatatlah dalam buku rekod dosa kita. Sekali berkata-kata sesuatu yang hina dan busuk juga bertambahlah poin dalam buku merah itu.

Entah.

Ada sesetengah kelihatan bangga apabila nampak over happening dan dikatakan selamba dan open minded, cool relek sekiranya kelihatan ganas mencarut dan tidak ambil hati dengan carutan orang lain. Walaupun yang menyentuh sesuatu yang sensitif dan haram.

Di mana letaknya nilai maruah diri kita terutamanya sebagi seorang gadis, wanita dan isteri serta ibu.

MENCARUT.

Cukup cukup sudah.

Jika ingin perasan selamba dan cool, open minded, gua tak kisah lu cakap apa gua elekk jah. Itu bukan namanya selamba. Itu kurang ajar dan tidak tahu adab.

Apabila dunia semakin  menghampiri kehancuran, dosa-dosa dan benda haram menjadi halal. Berbuat dosa dikatakan hebat, berbuat baik dikatakan alim dan skema, x sporting gitu.

SPORTING?

Ada batas-batasnya untuk sporting dan berkata-kata sekiranya kita masih ingat dan sedar kita memegang nama sebagai seorang Islam, contoh kepada orang lain.

Sepatutnya.......

Buat yang mungkin sudah beranak pinak, dan sudah bercucu cicitnya, mohon jaga tingkah laku dan adab anda. Ohhhh, maafkan saya.

Semua ini bermula dari rebungnya.


Sekian.

2 comments:

  1. Uit.....ni blog ko yg lain ke Che Cha?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uittt Lee Kun! hehe

      yerr ni Blog lain. Yang sebelum ni HISTORY. :D hihi

      Delete